Tallinn - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Tim Laake - WaarBenJij.nu Tallinn - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Tim Laake - WaarBenJij.nu

Tallinn

Door: Tim van Laake

Blijf op de hoogte en volg Tim

29 April 2015 | Estland, Tallinn

Een kleine blog-inhaalslag, aangezien ik nog genoeg te vertellen heb over de uitstapjes die we hier gedaan hebben. De blog, waar ik vooral de foto’s het verhaal laat doen, gaat over onze uitstap naar Tallinn. Deze prachtige stad ligt op nog geen twee uur varen vanaf Helsinki en in een echte aanrader voor de mensen die naar het noorden willen. Ik durf te zeggen dat ik het oude stadscentrum mooier vond dan Helsinki zelf, maar oordeel vooral zelf.

Nadat Mandy en ik met haar moeder en zusje de boot hadden verlaten, besloten we de grote stroom mensen met lege tassen en steekwagentjes te volgen. Bij de eerste grote supermarkt sloeg deze stroom af en moesten we onze weg vervolgens zelf vinden. Gelukkig ligt het oude stadscentrum van Tallinn niet ver van de haven af en zijn de eerste kerken, muren en torens al te zien. Na nog geen 10 minuten wandelen (weliswaar met flinke wind) kwamen we bij de eerste stadspoort aan. Zodra je binnen de muren van de stad komt, merk je dat het er heerlijk rustig en schoon is. De oude herenhuizen in verschillende (en enigszins vrolijke) kleuren maken de stad nog iets mooier. De straatnamen zijn overigens erg kort (meestal slechts een lettergreep); onze favoriet was Pikk. Nadat we in de eerste twee straten al zeven souvenirwinkels gepasseerd waren, kwamen we uit op het marktplein. Verschillende leuke (maar wel prijzige) terrassen zijn hier te vinden: voor meer betaalbaar eten kun je beter van dit plein afgaan (als mensen nog naar Tallinn gaan, wij kunnen de Brewery dichtbij het marktplein aanbevelen). Wij vervolgden onze weg langs meerdere kerken richting de burcht, waarachter een grote en prachtige Russisch orthodoxe kerk te vinden was. We hebben vervolgens ook het geluk gehad om de rituelen in deze kerk te aanschouwen. Zo kussen de gelovigen werkelijk waar alles in de kerk; geen schilderij of kandelaar wordt vergeten. Ook het hoge aantal kruisjes dat geslagen werd, de biecht bij de orthodoxe priester en het drinken van ‘heilig’ water vielen ons op. Het was ook mooi om te zien hoe een vrouw, die duidelijk haast had om te vertrekken, toch nog alles aan wilde doen: binnen rap tempo kuste ze al het goud en zilver in de kerk, sloeg ze kruisjes terwijl ze naar de uitgang rende en dronk ze tussendoor nog even snel wat ‘heilig’ water. Heel anders dan een Westerse dienst dus.

De dag sloten we af met een bezoekje aan de plaatselijke supermarkten, waar wij als bewoners van Helsinki onze ogen uitkeken (de prijzen zijn veel lager, vooral voor de drank). Twee treetjes long-drinks voor Mandy en Irene de Oostenrijkse namen we vervolgens mee terug naar Helsinki. Op de boot was duidelijk te merken dat de Finnen het er goed van hadden genomen in Tallinn: menig man en vrouw zat of lag stomdronken op de boot; sommigen lagen zelfs te slapen en te snurken in de gang. Een normaal tafereel op de ferry van Tallinn naar Helsinki.

• 29 April 2015 - 13:53

Marian An Laake:

Lieve Tim
    Een kort verhaal en slechts 6 foto's. Wij hebben natuurlijk al wat meer gehoord,maar ik verwacht straks thuis wel wat meer foto's te zien. Word vast 'veel plakwerk' ! Ik verheug me nu al op St.Petersburg.
    Groejes daar en veel liefs van mam

• 01 Mei 2015 - 09:16

Kees-Jan:

Mooi stad is Talinn, niet? En het is meer dan alleen maar goedkope drankzaken... :-)
    Gaan de leerlingen op de scholen eigenlijk ook op excursie? En zo ja: waar gaan die naar toe?
    groetjes,
    Kees-Jan